یکی از بخش‌های مهم در تعمیر و نگهداری کپسول آتش نشانی، شارژ آن است. منظور از شارژ کپسول آتش نشانی، جایگزینی مواد خاموش کننده داخل کپسول با مواد نو و بررسی فشار داخل سیلندر و سلامت یراق آلات آن است. در این فرآیند، کپسول با عامل خاموش کننده مناسب (طبق استاندارد آن کپسول) دوباره پر شده و تحت فشار قرار می‌گیرد تا در مواقع اضطراری به تخلیه مناسب آن کمک کند.

انواع کپسول‌ های آتش‌نشانی شامل کپسول آب و گاز، کپسول دی‌اکسید کربن و کپسول پودر و گاز است که شارژ هر کدام از آن‌ها به مواد اطفاء حریق مخصوص خود نیاز دارد. کپسول های آتش‌نشانی حتی در صورت عدم استفاده نیز باید در بازه های زمانی مشخص شارژ شوند تا عملکرد پرفشار و سالم آن‌ها حفظ شود.

چه زمانی نیاز است که برای شارژ‌ کپسول آتش نشانی اقدام کنیم؟

اولین و ساده‌ترین دلیل نیاز به شارژ کپسول آتش‌نشانی، میزان استفاده از آن است.چه به‌طور لحظه‌ای و چه به‌طور کامل، اگر از کپسول استفاده شده باشد، باید توسط مراکز معتبر بازبینی و شارژ شود.

سوال مهمی که بسیاری از مشتری های دنیای حریق در ذهن خود دارند ، این است که چرا زمانی که شارژ کپسول آتش نشانی به طور کامل تمام نشده است باید شارژ شود؟

علت این موضوع نوع عملکرد کپسول های اطفای حریق است. مواد درون کپسول های خاموش کننده برای خارج شدن، نیاز به عاملی دارند که از درون کپسول با شعاع مناسبی به سمت بیرون پرتاب شوند. این عامل همان گازی هست که با فشار مناسب و استاندارد درون سیلندر ها پر می شود و اگر این فشار به هر طریقی از جمله نشتی یا استفاده ی لحظه ای از کپسول آتش نشانی، نسبت به حالت اولیه کمتر بشود، کپسول آتش نشانی کارایی خود را برای پرتاب مواد اطفا حریق به سمت محدوده ی در حال آتش سوزی از دست می دهد. بنابر این به محض استفاده از کپسول ها ، نیاز به شارژ پیدا می کنند.

فرم درخواست شارژ کپسول

جهت درخواست شارژ کپسول اتش نشانی، فرم زیر را تکمیل نمایید.

در اولین فرصت با شما تماس گرفته خواهد شد.

نام و نام خانوادگی
زمینه لازم است!
زمینه لازم است!
شماره تماس
فیلد خالی است!
فیلد خالی است!

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

برای شارژ کپسول آتش نشانی، باید به مراکز و نمایندگی‌ های مجاز که خدمات شارژ و تعمیرات کپسول را ارائه می‌دهند، مراجعه کنید. این مراکز با استفاده از تجهیزات پیشرفته، شارژ کپسول را به صورت ایمن انجام می‌ دهند.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی به شرح زیر می باشد:

تشخیص نوع کپسول آتش‌ نشانی

در قدم اول برای شارژ کپسول آتش نشانی باید نوع آن تشخیص داده شود زیرا برای شارژ انواع کپسول نیاز به استفاده از مواد مناسب می باشد. همچنین تجهیزات مورد استفاده برای شارژ انواع کپسول آب و گاز، پودر و گاز و کپسول CO2 متفاوت است.

چه زمانی نیاز است که برای شارژ‌ کپسول آتش نشانی اقدام کنیم؟

تخلیه مواد باقی مانده از کپسول آتش نشانی

مهم ترین مرحله برای شارژ کپسول آتش نشانی، تخلیه مواد باقی مانده در کپسول است. بعد از استفاده از کپسول، مقادیری از ماده اطفاء حریق داخل آن باقی می ماند و باید برای شارژ کردن مجدد، ابتدا با استفاده از ضامن کپسول، تمام مواد باقی مانده داخل آن را تخلیه کرد تا آماده شارژ مجدد شود.

بررسی ظاهری و تمیز کردن کپسول آتش‌ نشانی

ممکن است از طول عمر مفید کپسول اطفاء حریق گذشته باشد و شارژ کردن آن فایده ای نداشته باشد به همین دلیل، تکنسین ها قبل از شروع به شارژ کردن کپسول، ظاهر آن را بررسی می کنند تا هیچ گونه نقص و خرابی در ظاهر کپسول وجود نداشته باشد. اجزای مختلف کپسول آتش نشانی در صورت فرسودگی و شکستگی، نیاز به تعویض و تعمیر دارند و بخش های مختلف آن نیز باید با شوینده مناسب تمیز شوند.

تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی در صورت لزوم

بعد از تمیزکاری و رفع نقص کپسول اطفاء حریق، در صورت لزوم باید تست هیدرواستاتیک هم انجام شود. تست هیدرواستاتیک در بازه های زمانی دو تا سه ساله بر روی کپسول ها انجام می گیرد و هدف از این تست، ارزیابی میزان استحکام و مقاومت کپسول آتش نشانی می باشد.

عوامل مؤثر بر کارایی خرید و شارژ کپسول‌های آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

مرحله بعد از تست هیدرواستاتیک، شارژ کپسول آتش نشانی می باشد. با توجه به نوع کپسول، از تجهیزات و مواد مناسب استفاده می شود. طی این فرایند، یک پمپ به داخل محفظه منتقل و سپس با استفاده از تجهیزات مخصوص، هوای موجود داخل کپسول تحت فشار قرار می گیرد. در پایان هم فشار داخل کپسول مورد بررسی تکنسین قرار می گیرد و اگر فشار داخل کپسول استاندارد باشد، نوبت به مرحله بعدی می رسد.

در مرحله شارژ کپسول آتش نشانی، شیر تخلیه از سیلندر جدا می شود و مجرا و لوله سیفون از شیر برداشته می شوند تا گردن و فرن شیر جدا شوند. تکنسین در این مرحله، شیر را تمیز می کند و حلقه O شکل گردن شیر هم باید تعویض گردد. پس از انجام این کارها، شیر با یک گردن جدید نصب شده، سرهم می ‌شود تا چفت شدن درست آن اطمینان حاصل شود.

بعد از شارژ کامل کپسول اطفاء حریق، یک آزمون نشت هم بر روی آن انجام می شود تا نشانه های نشت مورد بررسی قرار بگیرد و اگر نیاز بود، نازل یا شیلنگ تخلیه، دوباره نصب شود. در این مرحله، کپسول آتش نشانی وزن می شود تا متناسب بودن وزن آن مورد تایید قرار بگیرد.

درج برچسب مشخصات روی کپسول آتش نشانی و کنترل نهایی

مرحله پایانی شارژ کپسول اطفاء حریق، درج برچسب مشخصات روی کپسول است و پس از کنترل نهایی، آماده تحویل است. مشخصاتی که بر روی برچسب درج شده اند شامل نام شرکت ارائه دهنده خدمات، تاریخ شارژ کپسول و تاریخ مناسب برای نوبت بعدی شارژ می باشد.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن مناسب خاموش کردن آتش سوزی های کلاس های B، مایعات و گازهای قابل‌ اشتعال و آتش‌ سوزی کلاس C الکتریکی با انرژی می باشد. این کپسول آتش نشانی، حاوی گاز دی اکسید کربن غیرقابل اشتعال می باشد. به اندازه ای فشار دارد که هنگام تخلیه، یخ خشک از سری آن خارج می شود. کپسول آتش نشانی co2 که به اسم خاموش کننده تمیز هم شناخته می شود، در دو صورت نیازمند شارژ خواهد بود :

  • کپسول آتش‌ نشانی CO2، حتی اگر به‌ مقدار بسیار کمی استفاده شده باشد، نیاز به شارژ دارد و غیرقابل استفاده است. لذا باید هر چه سریع‌تر برای شارژ آن اقدام کنید.
  • همچنین، اگر تست هیدرواستاتیک کپسول آتش‌نشانی CO2 انجام شده و نشان داده باشد که نیاز به شارژ دارد، باید برای شارژ آن اقدام کنید. طبق قوانین آتش‌نشانی، تست هیدرواستاتیک این نوع کپسول‌ها باید هر سه سال یک‌بار انجام شود.

شارژ به موقع کپسول آتش نشانی co2 از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت استفاده نکردن از کپسول در طولانی مدت، ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. همچنین اگر مقدار زیادی از ماده اطفاء حریق در کپسول باقی مانده است و فقط یکبار از آن استفاده کرده اید، کپسول شما نیاز به شارژ دارد و در صورت عدم شارژ به موقع، احتمال دارد در زمان آتش سوزی به خوبی آتش را خاموش نکند.

شارژ کپسول آتش نشانی CO2 و نصب و راه اندازی سیستم های اعلان و اطفاء حریق شارژ و فروش انواع کپسول‌های آتش نشانی، نصب و راه اندازی انواع سیستم‌های اعلان حریق، ساخت، نصب و راه اندازی انواع بوستر پمپ‌های آتش نشانی، فروش کلیه محصولات ترافیکی، از جمله خدمات دنیای حریق می‌ باشد.

شما عزیزان میتوانید با شماره ۰۹۲۱۶۰۱۸۵۲۲ با ما در ارتباط باشید و از خدمات ما بهره مند شوید.

مشاوره رایگان

شارژ کپسول آتش نشانی آب و گاز

کپسول های آتش نشانی آب و گاز، برای خاموش کردن آتش سوزی های کلاس A کاربرد دارند. از نظر قیمتی هم قیمت مناسب تر هستند. این مدل کپسول آتش نشانی مناسب استفاده در مجتمع های مسکونی، ادارات، مدارس و دانشگاه ها می باشد و می تواند برای مهار آتش سوزی، یک جت آبی را به سمت آتش سوزی پرتاب کند.

برای اطفاء حریق با استفاده از کپسول آتش نشانی آب و گاز، آب به کمک یک عامل خارج ‌کننده نیتروژنی با سرعت بالا به سمت آتش سوزی پاشیده می شود و سپس بخار می شود. تغییر حالت سریع آب از مابع به بخار، باعث جذب هر چه بیشتر حرارت می شود و پس از مدت کوتاهی، شعله های آتش مهار خواهند شد.

کپسول اطفاء حریق آب و گاز هم بعد از هر بار استفاده نیاز به شارژ دارد. برای شارژ آن از آب و گاز (3% فوم) با مواد مخصوص استفاده می شود. برای شارژ این نوع کپسول نمی توان از مواد دیگری استفاده کرد و لازم است با مراجعه به نمایندگی و مراکز مجاز، شارژ کپسول را با استفاده از تجهیزات مخصوص و مرغوب ترین مواد انجام داد.

مهم ترین نکته برای شارژ کپسول های اطفاء حریق آب و گاز این است که باید پس از هر بار استفاده، بلافاصله شارژ شوند حتی اگر ماده اطفاء آن به صورت کامل تخلیه نشده باشد، نیاز است که برای تامین فشار استاندارد و عملکرد صحیح کپسول، آن را شارژ نمود.

شارژ کپسول آتش نشانی آب و گاز

شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی پودر و گاز یکی دیگر از انواع کپسول هاست که پس از هر بار استفاده حتی به میزان اندک، نیاز به شارژ مجدد دارد. کپسول آتش نشانی پودر و گاز بعد از یکبار استفاده، دچار کاهش فشار می شود و برای آنکه عملکرد مناسبی داشته باشد، نیاز است شارژ شود. در صورت عدم استفاده برای طولانی مدت، ممکن است دچار مشکلاتی مثل نشتی و ضعف در عملکرد شود بنابراین باید به صورت دوره ای شارژ بشود. اگر کپسول آتش‌نشانی شما از نوع پودر و گاز است، می‌ توانید با مشاهده علائمی مانند:

  • نمایش فشار پایین
  • خوردگی
  • نشتی
  • مسدود شدن نازل
برای سرویس مجدد کپسول اقدام کنید.
نحوه شارژ کپسول پودر و گاز مشابه دیگر انواع کپسول‌ها است و مراحل زیر را شامل می‌شود:
  • کاهش فشار سیلندر کپسول و تخلیه کامل مواد اطفاء حریق
  • باز کردن شیر تخلیه از سیلندر و تمیز کردن آن پس از جدا شدن
  • بررسی داخل و خارج سیلندر از نظر آسیب‌دیدگی
  • سرهم کردن و نصب مجدد شیر سیلندر
  • استفاده از مواد اطفاء حریق مناسب برای شارژ کپسول و تنظیم فشار آن تا زمانی که گیج شارژ کامل را نشان دهد
  • بررسی و آزمایش نشتی کپسول
  • نصب مجدد نازل یا شیلنگ تخلیه
  • نصب برچسب جزئیات بر روی کپسول
شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گازر

قیمت شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول اطفاء حریق در نمایندگی ها و مراکز مجاز انجام می گیرد و شما در صورت مراجعه به مراکز معتبر، تعرفه اتحادیه را پرداخت خواهید کرد. عوامل موثر بر هزینه شارژ کپسول به شرح زیر هستند :
  • کیفیت موادی که برای پر کردن کپسول استفاده می شود.
  • حجم و ظرفیت کپسول آتش نشانی زیرا این کپسول دارای حجم و اندازه های مختلفی است.
  • دستمزد تکنسین
  • نیاز کپسول آتش نشانی به تعویض قطعات مختلف
  • هزینه تجهیزات مورد استفاده برای شارژ کپسول اطفاء حریق
  • شارژ کپسول آتش نشانی چقدر زمان میبرد؟
مدت زمان شارژ کپسول آتش نشانی بستگی به نوع کپسول دارد همچنین عواملی مثل حجم و ظرفیت کپسول هم در مدت زمان شارژ آن موثر است اما به طور کلی از زمان تحویل کپسول به شرکت ارائه دهنده خدمات تا دریافت آن، حدود 2 تا 3 روز طول می کشد.

فرم درخواست شارژ کپسول

جهت ارتباط با ما فرم زیر را پر کنید.

نام و نام خانوادگی
زمینه لازم است!
زمینه لازم است!
شماره تماس
فیلد خالی است!
فیلد خالی است!